Ha engeded ezt a gyerekednek, akkor nagy valószínűséggel el fog hízni

2019.01.27

Az elhízás és a túlsúly korunkban már nemcsak a felnőtteket, de egyre több gyereket is érint, amire nagy hiba csak legyinteni, hisz ebben az életkorban a szülők felelőssége kifejezetten nagy. Sokan mégis hajlamosak elbagatellizálni a problémát azzal, hogy a gyerek "úgyis kinövi", ez viszont sajnos egyáltalán nem egyértelmű.

Bár szinte minden nap lehet arról hallani és olvasni, hogy a gyermekkori elhízás összefüggésbe hozható a 2-es típusú cukorbetegség - az úgynevezett időskori diabétesz -, a magas vérnyomás, légzőszervi gondok, ízületi problémák kialakulásával és a felnőttkori túlsúllyal is, sok szülő mégis úgy érzi, nem szereti eléggé gyermekét, ha megtagad tőle olyan dolgokat, amikre a gyermeke vágyik és egyébként más szülők is megengedik.

F.I.T. mentorként éppen ezért próbáljuk tanácsadásaink során - orvosok, pszichológusok, dietetikusok, pedagógusok és sportolók segítségével - ráhangolni a szülőket és a gyerekeket arra, hogy nem időszakonként fogyókúrázni kell, hanem szemléletmód-váltással az életmódjukat, a családi szokásokat kell megváltoztatni.

Rossz szokások

Portugál kutatók a szülők bevonásával kislányok adatait, szokásait és életmódját elemezték. Kiderült, hogy azoknál a gyerekeknél, akiknél volt tévé a gyerekszobában, a gyerekkori elhízás sokkal nagyobb eséllyel alakult ki.

Azok a gyerekek, akik a tévé előtt ülve nőnek fel, az aktív programok helyett előszeretettel választják a képernyőt, ami egyenes út az elhízáshoz.

Ráadásul nem csak azzal van baj, hogy inaktív életmódot folytatnak a gyerekek: a kutatók kiderítették, hogy a tévézés sokszor nassolással párosul, ami szintén nagyon egészségtelen szokásokat alakíthat ki a későbbiekben a kicsiknél.

Más is kimutatható

A kutatás arra is fényt derített, hogy azoknak a gyerekeknek, akiknek a szobájukban van tévékészülék, rosszabb az olvasási-, matematikai- és felfogóképességük, mint kortársaiknak. A tévénézés nem csak időt vesz el a tanulástól, de csökkenti a szülő-gyermek, illetve a testvér gyerekek közötti beszélgetés lehetőségét is, valamint a tévénézés során felgyülemlett feszültség, félelmek és kételyek, viselkedészavarok - pl. szorongás vagy épp agresszió - kialakulásához vezethetnek.

Gyermekeknek szóló reklámok

Az egyes műsorok közötti reklámok is óriási hatással vannak a gyermekre, hiszen a reklámokkal nem csak az anyákat célozzák, hanem magukat a gyerekeket is. Játékokat, modell alkatú babákat és még számos olyan dolgot kínálnak, amire a gyermek vágyhat, ami a közösségében (óvoda, iskola, játszótér) divatos, ami "már mindenkinek van" és ha neki nincs, az kínos, kellemetlen, sőt egyenesen gáz!

Természetesen vannak olyan készségfejlesztő- és társasjátékok, amelyek segítik a gyermek szellemi és lelki fejlődését, de a szülőnek e téren is javasolt következetesnek lenni. Érdemes megbeszélni a gyermekkel a reklámokban látott játékok értelmét, hatását és élvezeti értékét, és nagyon fontos, hogy ne hitegesse, ne ígérjen olyat a gyermeknek, amit nem fog tudni megvenni, amit a pénztárcája nem engedhet meg.

Mennyit tévézhet a gyerek naponta?

A szakemberek ajánlása szerint a 0 és 3 év közötti gyerekeknek egyáltalán nem ajánlott a tévénézés!!! A 3 és 5 éves kor között legfeljebb 30 percet, a 6 és 8 év közöttiek maximum 1 órát, 9 és 12 éves kor között pedig nem ajánlott többet tévézni másfél óránál.

Neurobiológus kutatók rájöttek arra is, hogy a tananyag megtanulása és a tévénézés között el kell telnie 30 percnek, ugyanis a tévézés hatására törlődnek a tanultak és nem raktározódnak a hosszú távú memóriában, mivel a tévében látott képek keltette ingerek túlságosan erősen hatnak a gyerekekre.

Ha szeretnél tagja lenni az életmódváltó titkos Facebook csoportunknak vagy Baba-Mama Egészség Facebook csoportunknak, írj a részletekért, és küldöm az infókat és a csoporttagságot.

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termékek nem szolgálnak betegségek kezelésére, gyógyítására. A tápanyag összetételre és az egészségre vonatkozó állításokat az EFSA konszolidált listája tartalmazza. Étrended megváltoztatása előtt ha orvosi vagy más egészségügyi kezelés alatt állsz, kérd ki kezelőorvosod véleményét és tanácsát. A Forever F.I.T. program által javasolt étrend követése során fontos a megfelelő mennyiségű (napi min. 2 liter) folyadékbevitel (lehetőleg tiszta víz). A rendszeres mozgás, torna, séta támogatja a súlycsökkenést és a kívánt súly megtartását.