Felejtsd el őket: 4 dolog, amitől idén sem fogsz lefogyni

2019.01.30

Ha beírod a keresőbe a fogyás szót, pár másodperc alatt több mint másfél millió találatot kaphatsz. A számtalan diéta, termék, étrend-kiegészítő és hirdetés között nehéz eligazodni, ráadásul ezeknek csak elenyésző hányada hatékony. Az alábbiak tükrében meglátjuk, hogy mi ennek az oka.

A fogyás hallatán nem éhezésre vagy önmegtartóztató szigorú diétára kell gondolni, hanem az életmód áthangolására. Ennek csak egy része a táplálkozás, de ugyancsak része a folyadékfogyasztás, a rendszeres testmozgás, a megfelelő mennyiségű és minőségű pihenés illetve alvás, valamint a lelki egyensúly és a káros szenvedélyektől való mentesség is.

Nézzük, melyek a legnagyobb tévhitek a fogyással kapcsolatban:
 

Első tévhit: Az egészséges ételek beépítése az étrendbe minden problémát megold

Gyakran találkozhatunk olyan esetekkel, amikor az egyén nem képes, nem tud, vagy nem akar megfelelően táplálkozni. Ez főleg az egyedül élő idős emberekre, vagy a rohanó, pörgős, stresszes életet élő fiatalabb korosztályra jellemző, akiknek nincs idejük figyelni az egészséges táplálkozásra.

Aki az év elején életmódváltásba kezd és elhatározza, hogy beépíti az eddigi életmódjába az egészségesnek mondott élteleket, nem feltétlen tesz jót magával. Ennek oka, hogy ezek az ételek önmagukban nem segítik elő jobban testünk működését, ha abból feleslegesen viszünk be a szervezetünkbe - legyen az vitaminkészítmény, friss zöldség és gyümölcs vagy fehérje.

Könnyű "túlenni" magunkat merő jó szándékból is! Ki hinné például, hogy a reggelente pluszban elfogyasztott gyümölcslé miatt pár év alatt akár 4-5 kilót is felszedhetünk? Természetesen lehet narancslevet inni, de ügyelnünk kell annak cukortartalmára és tudnunk kell, hogy az ajánlott napi szénhidrát mennyiségbe ez hogyan kalkulálható be. Hasonlóan ügyelni kell a tejtermékek (pl. tej, joghurt, ivójoghurt, túrókrém, sajtkrém, tejberizs, puding, stb.), valamint a reggeliző kekszek és pelyhek összetételére és rendszeres fogyasztásuk várható nem kívánt hatására is.

Második tévhit: A kalóriamegvonás, a koplalás gyors és tartós eredményt hoz

Sokan hiszik azt, hogy ha fogyni szeretnének, akkor a legjobb, amit tehetnek, ha nem esznek semmit. Ráadásul a fogyókúrák, a divatos diéták és léböjt kúrák többsége a szükséges kalóriák megvonásával próbál meg eredményt elérni. Ez azonban minden esetben a jojó-effektus zsákutcájába vezet. Megvonni ugyanis csak a feleslegesen bevitt kalóriákat célszerű, a szervezetünk egészséges működéséhez szükséges energiát mindig biztosítani kell, ellenkező esetben ugyanis energiahiány alakul ki, és a szervezet védekezésre (erőteljes raktározásra) kényszerül, amely részben a jojó-effektus kialakulásához vezet.

A jojó-effektus kialakulásának az az oka, hogy a kalóriamegvonást a szervezet éhezésnek, sanyargatásnak értelmezi, így egy idő után kénytelen átállni "energiatakarékos" üzemmódra, hogy kevesebb energiával is képes legyen működni. A fogyókúra után, a régi étrendre történő visszaállás a kialakult hiány feltöltését indítja el a szervezetben. A fokozott raktározás gyors súlynövekedést okoz, amelynek mértéke a diéta előtti súlyt meghaladó hízás lesz. A jojó-effektus - a szervezet működéséből fakadóan - törvényszerűen kialakul.

A másik ok, amiért a fogyás céljából történő energiamegvonás káros, hogy a szervezetnek nem marad tartaléka, és ha pl. sportoláskor erőkifejtésre kerül sor, nincs bevethető plusz energia. A kialakuló tápanyag- és vitaminhiány miatt a szervezet egészének működése is kárt szenvedhet. Ha drasztikusan csökkentjük a bevitt energiamennyiséget, pár napon belül a szervezetünk anyagcseréje lelassul, általános közérzetünk romlik, koncentrációs és állóképességünk csökken, immunrendszerünk pedig védtelenebbé válik. A nem jól megválasztott diéta esetén izomsorvadás, idegrendszeri és bőrtünetek, illetve emésztőrendszeri zavarok (pl. puffadás, székrekedés, hasmenés, stb.) is felléphetnek.

A fentiek okán nem javasolt a főétkezések (reggeli, ebéd, vacsora) elhagyása. Nem jó ötlet a reggelin sem spórolni, ahogyan azt sokan teszik, hiszen az ébredés után magadhoz vett táplálék az anyagcsere-folyamataid beindítója, ráadásul ha egész délelőtt koplaltál, ebédre is többet fogsz enni.

A koplalás egy-egy böjt, léböjt vagy tisztítókúra formájában hasznos lehet, ekkor azonban egészen más a célja és böjtölni csakis szakember tanácsára és felügyeletével szabad. A helytelenül végzett léböjt-kúra az anyagcsere felborulásához is vezethet. A koplalás tehát nem egyenlő a fogyókúrával és veszélyes is lehet. A jojó-effektus gyakori ismétlődése az egyik legártalmasabb dolog, ami a szervezetet érheti. Még az állandó túlsúly is kevésbé veszélyes, mint a folyton változó testsúly.

Harmadik tévhit: a kalória az kalória

A diétánk során választott ételeinknél nem elég csupán a kalóriát nézni, az összetétel legalább annyira fontos.

Pl. az egyszerű szénhidrátokból álló pékáruk gyorsan megemelik a vércukorszintet, melyre a szervezet nagy inzulin-kiáramlással reagál, mely a zsírraktározásnak kedvez. Ez a megemelkedett vércukorszint gyorsan le is cseng, és hamar éhségrohamot indukál. Érdemes figyelembe venni, hogy a teljes kiőrlésű gabonában lévő összetett szénhidrátok nehezebben szívódnak fel, tovább biztosítanak jóllakottság-érzést, magasabb rosttartalmuk segít a méreganyagok kiürülésében, és vitamin, valamint nyomelem tartalmuk is magasabb.

A megfelelő kalóriamennyiségen túl a táplálék szénhidrát-, zsír- és fehérjetartalmának aránya is fontos.

Hallottál már olyan élelmiszerekről, amelyeknek magas kalóriatartalmuk, de alacsony tápértékük van? Ezeket hívja a szakirodalom üres kalóriákat tartalmazó élelmiszereknek.

Az üres kalóriákat általában három kategóriába sorolják: cukrok, szilárd zsírok és alkohol. A legelterjedtebb forrásai pedig a magasan feldolgozott vagy finomított ételek. Ezek az élelmiszerek általában nagy mennyiségű zsírt és cukrot vagy más szénhidrátot tartalmaznak. Ezek közé tartozik a legtöbb gyorsétel, a feldolgozott élelmiszerek és édességek, például sütemények, péksütemények, fagylaltok és édességek. Bár a szükséges kalóriamennyiség fedezhető ezekből az "üres" kalóriákból is (például 30 gombóc fagylalt = kb. 2000 kcal), a szervezetnek az energián kívül tápanyag is kell. "Rossz benzinnel a legjobb autó sem jut messzire."

Az üres kalóriák megszüntetése vagy korlátozása azzal érhető el a legkönnyebben, ha tápanyagokban és ásványi anyagokban dús élelmiszerekre térünk át.

Negyedik tévhit: ha sportolok vagy fizikai munkát végzek, azt eszek, amit akarok

A jó diéta és a hatékony életmódváltás elképzelhetetlen rendszeres mozgás nélkül, azonban érvényben van egy mondás, miszerint: "a tökéletes alak 30%-a az edzőteremben, míg 70%-a a konyhában készül."

A rendszeres testmozgást vagy kemény fizikai munkát végzőknek valóban több energiára van szükségük, hiszen erőfeszítéseik nem csak több kalóriát égetnek el, de magának az izomtömegnek a növekedése is több energiát igényel. Ne felejtsük el azonban, hogy egy nagyobb szelet almáspite is annyi kalóriát tartalmaz, amit csak két óra kocogással tudnál elégetni. A diétákat tehát személyre szabottan lehet a leghatásosabban alkalmazni, és ez igaz az edzésekre is. Nem mindegy ugyanis, hogy a fogyni vágyó milyen egészségi állapotban van, mekkora túlsúllyal küzd, esetleg vannak-e korlátozó szív- és érrendszeri, vagy mozgásszervi problémái, mert egy rosszul megválasztott sportolással árthatunk is a szervezetünknek.

Hasonló képen az sem mindegy, hogy edzés előtt és után miből mennyit eszel, sőt egyáltalán mi a célod az edzéssel. Az edzés célja lehet a fogyás és a szálkásítás, vagy akár az izomtömeg növelése is. A két folyamat nem zajlik párhuzamosan, mert a testnek az építkezéshez felhasználható extra energiára van szüksége, ami egy kalóriadeficittel rendelkező étrendben nincsen meg.  

Akár fizikai munkát végzel, akár aktív sportoló vagy, változatos, kiegyensúlyozott, vitaminokban és ásványi anyagokban gazdag étrendre van szükséged, ha meg akarod őrizni az egészséged. Jelszavunk ezen a téren: mértékkel és élvezettel! Ez azt jelenti, hogy bátran kóstolj meg új ízeket, táplálkozz változatosan, ne csak a kedvenceid várjanak mindig az asztalon és ne edd magad mindig kipukkadásig! Az egyoldalú étkezés előbb-utóbb valamilyen tartós hiányállapotot, s ezzel együtt elhízáshoz vezet és akár betegséget is okozhat.


A fentiekből jól látszik, hogy a szervezet működését és szokásainkat figyelembe véve lehet csak tartós eredményt elérni, amelynek legbiztosabb alapja az életmódváltás, előfeltétele pedig a szemléletváltás. Ha nincs szemléletváltás, nem lesz tartós az életmódváltás sem, és az mindössze erőltetett, kínzó szabályok ideiglenes betartására degradálódik.

Ismerd meg az általam kipróbált és bizonyított életmód programot, melyet orvosok, táplálkozási szakemberek és sportolók bevonásával fejlesztettek ki az egészséges életmódunk, a vitalitásunk helyreállítása és megtartása érdekében. 

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termékek nem szolgálnak betegségek kezelésére, gyógyítására. A tápanyag összetételre és az egészségre vonatkozó állításokat az EFSA konszolidált listája tartalmazza. Étrended megváltoztatása előtt ha orvosi vagy más egészségügyi kezelés alatt állsz, kérd ki kezelőorvosod véleményét és tanácsát. A Forever F.I.T. program által javasolt étrend követése során fontos a megfelelő mennyiségű (napi min. 2 liter) folyadékbevitel (lehetőleg tiszta víz). A rendszeres mozgás, torna, séta támogatja a súlycsökkenést és a kívánt súly megtartását.