Ezeket az ételeket felejtsd el, ha lapos hasat szeretnél

2019.09.13

A nyár végére szinte mindenkire felszalad egy-két pluszkiló, kicsit kikerekedik a hasunk, ami kellemetlenné válik az első hűvös és esős napokon, mikor feszül a gomb a szekrényből elővett kabáton. Mit is (t)ehetünk, és miről kell lemondanunk a lapos has érdekében? Ezeket gyűjtöttem most össze. 

A fogyásról szóló legtöbb cikk szinte ugyanarról szól: kerüld a cukrot, a fehér lisztes pékárukat, igyál sok vizet, ne stresszelj, aludj legalább 8 órát naponta és mozogj minden nap min. 40-60 percet. Vannak azonban olyan élelmiszerek, amelyek fogyasztása nagyban megnehezíti a dolgod, ha lapos hasat szeretnél, ezért inkább iktasd ki ezeket az étrendedből.

Sokan tudjuk, hogy a vízhajtó, a rostban gazdag, illetve a magas káliumtartalmú ételek segítenek megszabadulni a has és a csípő környékére rakódott kellemetlen zsírpárnáktól, de most nézzük, hogy melyek nehezítik az álom kockák megjelenését:

1. Cukros üdítőitalok és gyümölcslevek

Bármit is iszol, legyen szó akár "diétás" kóláról, üdítőitalról, jeges teáról, gyümölcsléről, cukros kávéról, stb., az könnyen lerakódik a hasadon. Legjobb ha sima, szénsavmentes vizet fogyasztasz. Bármilyen cukros vagy mesterséges édesítőszerrel ízesített italt felejts el, ezek ugyanis hatalmas úszógumikat növesztenek.

2. Alkohol

Az alkohollal két probléma is van: amellett, hogy alacsony a tápértéke, tele van üres kalóriákkal, csakúgy, mint a különféle cukros üdítőitalok és hozzáadott cukrot tartalmazó gyümölcslevek. Ráadásul az alkoholfogyasztás után - vagy már közben is - éhes leszel, így ilyenkor sokan rágcsálni kezdenek valamilyen - főként sós - nasit (pl. ropit, mogyorót, chipset, stb.), ami szintén plusz kalória, nem beszélve arról, hogy a só és az alkohol is visszatartja a vizet a szervezetünkben, amitől könnyen felfúvódhatunk. Természetesen ez nem azt jelenti, hogy hetente egy-két pohár vörösbort ne lehetne meginni, hiszen kutatások bizonyítják, hogy ennyi még akár segítheti is a fogyást - más jótékony hatása mellett -, ennél több viszont már a derekadra mehet.

3. Gyorsételek és péksütik

Rohanó életmódunk sajnos sokakat rákényszerít, hogy a reggeli kapkodásban vagy a 20-30 perces ebédidőben olyan gyors megoldásokat válasszanak, melyek rengeteg kalóriát tartalmaznak, de a szervezetük nem hasznosít belőle szinte semmit. Egy ínycsiklandó látványpékségi gőzölgő, lekvárral vagy csokival töltött, esetleg porcukorral jól megszórt péksütemény, cukormázas fánk, hamburger, sült burgonya, pizzaszelet vagy melegszendvics nem sok vitamint, fehérjét és hasznos tápanyagot tartalmaz, annál több bennük viszont a cukor és a zsír, ami nem csak a szívünknek, de az úszóguminknak sem tesz jót! Egyszerűen csak feltolják a vércukorszintet, ami aztán gyorsan vissza is zuhan. Épp ezért, egy ilyen gyors éhségcsillapító étkezés után 1-2 órával ismét éhesek leszünk, aminek egyenes következménye, a nassolás vagy az újbóli nagyobb étkezés és a felesleges, plusz kalóriák bevitele.

4. Tej és tejtermékek

Egyre többen küzdenek laktózintoleranciával, ami a kellemetlen tünetek mellett puffadással is járhat. Ha hajlamos vagy Te is ezekre a tünetekre, kerüld a tejet, a sajtokat és a joghurtot. Ha nem vagy érzékeny a tejtermékek fogyasztására, akkor is érdemes csínján bánni velük, mert legtöbbjük magas zsírtartalmú és tejcukrot tartalmaz, ami kis mennyiségben nem káros, nagy mennyiségben viszont ugyanolyan, mintha sima cukrot fogyasztanál.

5. Burgonya

Rossz hír a krumplipüré, petrezselymes burgonya, sült krumpli és burgonyasaláta kedvelőknek, hogy a krumpliban szinte nincs semmiféle hasznos tápanyag, csak egyszerű szénhidrát, ami felnyomja, majd lehúzza a vércukorszintedet. Nem csak a sült változat (hasábburgonya) problémás, ugyanígy üres kalória és magas glikémiás indexű a sima főtt krumpli is, és ez a hatás csak fokozódik, ha pürésítjük, vagy összetörjük. Érdemes vele csínján bánni, mert ugyan zöldség, de még rosttartalma is elhanyagolható. Válaszd helyette az édesburgonyát vagy ha mindenképp sült krumplit szeretnél fogyasztani, akkor a megpucolt és apróra vágott burgonyának bő zsiradékban való kisütése helyett, jobb választás a héjat rajta hagyva a szeleteket sütőben megsütni és rozmaringgal fűszerezve tálalni. 

6. Tészta és fehér rizs

Ha lapos hasat szeretnél, a hagyományos fehér búzalisztből készített tésztaételek és a fehér rizs tiltólistás! Válassz helyettük teljes kiőrlésű tésztaféléket és barna rizst, amit az előállítása során kevesebb feldolgozási művelet ér.

A teljes kiőrlésű tésztafélék szénhidrátszegény diétába is kiválóan beilleszthetőek, magas rosttartalmuknak köszönhetően jó hatással vannak a vér koleszterinszintjére, és jótékonyan befolyásolják az emésztést, segítik a bélrendszer egészséges működését.

A barna rizsben sokkal magasabb pl. a B1-vitamin-, mangán- és vastartalom, emellett gazdagabb E- és B-vitaminokban, káliumban és magnéziumban is, sőt a glikémiás indexe is alacsonyabb, mint a több feldolgozási műveleten átesett, hántolt és fényezett fehér rizsé.

Ha a rizst szeretnénk helyettesíteni, akkor választhatunk köretként bulgurt vagy kuszkuszt, amelyek gyorsan elkészíthetőek, sokrétűen fűszerezhetőek. A quinoa is kiváló köret, amely gluténmentes, így lisztérzékenyek is fogyaszthatják.


Ha szeretnél a súlyodból veszíteni, megoldást az jelenthet, ha tudatosan változtatsz az életmódodon és a gondolkodásodon a táplálkozást és a mozgást illetően, ha megfelelő időt szánsz a pihenésre, valamint ha pontosan átgondold, milyen étrend-kiegészítőket szeretnél fogyasztani. Ebben segíthet az is, ha pontosan tudod, hogy mi az az 5 dolog, ami nélkül nem fog beindulni a fogyás.

Soha ne keresd a könnyebb és gyorsabb utat, az ugyanis rendszerint nem működőképes. A jó diéta sohasem szélsőséges, inkább jól átgondolt, hosszú távon is betartható, és nem káros az egészségünkre.


Lapos hasat, feszes bőrt és egészséges szervezetet szeretnél? Ismerd meg az otthon is kényelmesen elvégezhető Forever Clean 9 életmód programot, a C9 doboz tartalmát, a program elemeit, és ha meghoztad a döntést, csatlakozz mentor programunkhoz és életmódváltó Facebook közösségünkhöz.

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termékek nem szolgálnak betegségek kezelésére, gyógyítására. A tápanyag összetételre és az egészségre vonatkozó állításokat az EFSA konszolidált listája tartalmazza. Étrended megváltoztatása előtt ha orvosi vagy más egészségügyi kezelés alatt állsz, kérd ki kezelőorvosod véleményét és tanácsát. A Forever F.I.T. program által javasolt étrend követése során fontos a megfelelő mennyiségű (napi min. 2 liter) folyadékbevitel (lehetőleg tiszta víz). A rendszeres mozgás, torna, séta támogatja a súlycsökkenést és a kívánt súly megtartását.