Cukor minden mennyiségben

2019.01.13

Rengeteg ételről nem is gondolnánk, hogy egyáltalán tartalmaz cukrot, nem beszélve arról, hogy az ivás is rejtett kalóriabomba lehet, ha nem figyelünk oda a hangzatos címkék alatti apró betűs táblázatokra. Fotóválogatás a népszerű ételek és italok cukortartalmáról.

Nekünk, szülőknek a felelőssége, hogy gyermekeink a hozzátáplálástól kezdődően egészen a serdülő és ifjú koron át mennyi cukrot fogyasztanak az élelmiszerekkel.

Tudtad, hogy a mozikban kapható kis adagos kóla 23, egy nagy adagos pedig 44 teáskanálnyi hozzáadott cukrot tartalmaz, amit a fogyasztók egy ültő helyükben fogyasztanak el?

A cukormámorban felnevelkedett és túlsúlyos gyerekek felnőttként is nagyobb eséllyel lesznek elhízottak és súlyos egészségügyi, főként szív- és érrendszeri betegségekkel kapcsolatos kockázatnak vannak kitéve.

Figyeljetek nagyon, hogy mivel etetitek és itatjátok a gyerekeket, mert lehet, hogy már egy reggelihez adott egészségesnek tűnő gyümölcslével, joghurttal vagy keksszel annyi cukrot adsz neki, ami 2 napra is elegendő a szervezetének. 😞

A legfrissebb felmérések szerint Magyarországon az óvodás korú (4-6 éves) gyermekek napi kalória-felvételük 12, míg az általános iskolások (7-10 évesek) 13 százalékát fogyasztják el hozzáadott cukorból.

A WHO szerint egy felnőttnek naponta nem lenne szabad 50 grammnál (kb. 12 szem kockacukor = másfél Mars csoki = 5 evőkanál Nutella = fél liter Coca-Cola = fél liter Tropicana narancslé = 1/4 zacskó M&Ms cukorka) több cukrot bevinnie a szervezetébe, különben fennáll az elhízás és a fogszuvasodás esélye. A világszervezet szerint az ideális az lenne, ha 25 gramm alá kerülne ez az érték. (Az 50 gramm egyébként a napi kalóriabevitel 10 százaléka.)

Az Amerikai Szív Szövetség (AHA / American Heart Association) ajánlásai szerint a nők naponta legfeljebb 25 gramm - vagy 6 teáskanálnyi - cukrot fogyaszthatnak élelmiszerekben és italokban, a férfiak esetében a megengedett határ napi 9 teáskanál vagy 37,5 gramm cukor.

További érdekes írások az egészséges életmóddal kapcsolatosan a Blogomban...

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termékek nem szolgálnak betegségek kezelésére, gyógyítására. A tápanyag összetételre és az egészségre vonatkozó állításokat az EFSA konszolidált listája tartalmazza. Étrended megváltoztatása előtt ha orvosi vagy más egészségügyi kezelés alatt állsz, kérd ki kezelőorvosod véleményét és tanácsát. A Forever F.I.T. program által javasolt étrend követése során fontos a megfelelő mennyiségű (napi min. 2 liter) folyadékbevitel (lehetőleg tiszta víz). A rendszeres mozgás, torna, séta támogatja a súlycsökkenést és a kívánt súly megtartását.