5 dolog, ami nélkül nem fog beindulni a fogyás

2019.08.31

Ha a szigorú étrend, vagy akár a koplalás ellenére sem indul be a fogyás, vagy a kezdeti sikerek után megduplázva jönnek vissza a kilók, akkor lehet, hogy ez az 5 fontos szabály betartása körül kell keresned a hibát.

Már eljutni a döntéshez is nagy elszántság kell, egy diéta vagy életmódváltás betartása pedig komoly akaraterőt és kitartást igényel. Nincs kiábrándítóbb dolog annál, mint amikor küzdelmeink ellenére sem jön meg a várt eredmény, vagy netán pont az ellenkezőjét értük el annak, amit szerettünk volna.

Nézzük, mik azok a szabályok, melyeket ha nem tartasz be, kevés esélyed van a súlycsökkenésre, vagy, ha le is adod a kilókat, azok megduplázva térhetnek vissza.

1. Ásványi anyagok, vitaminok és fehérjék

A tápanyag-háztartásunk egyensúlyban tartása nélkülözhetetlen ahhoz, hogy a testünk ki tudja alakítani az egészséges izom-zsír arányt. Bizonyos vitaminoknak és ásványi anyagoknak kiemelten fontos szerepe van nem csak az egészségünk megőrzésében, de akkor is, ha fogyni szeretnénk.

Ilyenek például a B-vitaminok, mert nemcsak a fehérjék, zsírok, szénhidrátok lebontásában van fontos szerepük, de az idegrendszer, a szem és a bőr egészségének megőrzésében is.

A másik kiemelten fontos vitaminunk a C-vitamin, mely nemcsak antioxidáns tulajdonsága miatt, hanem az immunrendszer optimális működéséhez is kell. A C-vitaminnak pótolhatatlan szerepe van a zsírbontó folyamatokban.

Sajnos a magyar lakosság nagy része D-vitamin hiányában szenved, pláne téli időszakban, pedig nagyon fontos az immunrendszer normál működéséhez és a kalcium háztartás, azaz a csontrendszer felépítéséhez és megtartásához is. Egyes kutatások szerint a 2-es típusú cukorbetegség és a túlsúly kialakulásának kockázatát is fokozza a D-vitamin hiány.

Az A-vitamin is sok anyagcsere folyamat katalizátoraként funkcionál, de fontos a szem és az immunrendszer egészséges működéséhez is. De a szép, feszes bőr és az egészséges, fénylő haj egyik titka is az A-vitamin, hisz nemcsak karcsúak, de szépek is akarunk lenni.

Nem vitamin, de nem érdemes megfeledkezni a króm beviteléről sem, mert nagyon fontos szerepe van a szénhidrát és cukoranyagcserében, szabályozza a vércukorszintet és stabilizálja az energia háztartást. Ezen kívül serkenti egyes aminosavak (metionin, glicin, szerin) beépülését is.

A fehérje nem csak a zsírok lebontásához, de az izmok, a meglévő izomtömeg védelméhez és növeléséhez is szükséges.

A fentiekből jól látszik, hogy elengedhetetlen, hogy minden tápanyagtípusból megfelelő mennyiséget fogyasszunk a diéta során is, mert komoly hiányállapotokat okozhatunk a szervezetben és az elvesztett plusz súllyal az egészségünket is elveszíthetjük.

2. Rostok

A rostoknak nagyobb szerepe van a diétádban, mint azt gondolnád! A ballasztanyagok, vagyis a rostok hozzájárulnak az emésztési folyamat lassításához, ami segít a vércukorszint stabilan tartásában, megtisztítják a bélcsatornákat a salakanyagoktól, így rendszeressé teszik a székletet és a fogyást is segítik. Friss zöldség, gyümölcs, magvak, diófélék és teljes kiőrlésű gabona - ezek nélkül elképzelhetetlen a fogyás! Viszont ha túlzásba viszed a rostok fogyasztását, előfordulhat, hogy bizonyos vitaminok rosszabbul szívódnak fel! Az Amerikai Táplálkozási Tanács (American Dietic Association) napi 25-30 g rostot ajánl fogyasztásra.

Edzés után kerüld a rostokat, azok emésztéslassító hatása miatt! 

A rostbevitel szempontjából az étkezések sorában a reggeli kiemelten fontos, ezért is írtam korábban a legjobb anyagcseregyorsító reggelikről. Az ébredés utáni első órában érdemes tápláló, rostokban és vitaminokban gazdag ételt fogyasztanod, hogy ezzel beindítsd a test anyagcseréjét.

3. Folyadék

Több kutatás is bebizonyította, hogy a víz segíthet a gyorsabb fogyásban, és előnyösen hat szervezetünk működésére is, hiszen:

  • a megfelelő vízfogyasztás csökkenti a bevitt energia mennyiségét (sokszor, mikor éhséget érzünk, a testünk valójában csak folyadékra vágyik),
  • megnöveli a nyugalmi állapotban elégetett energia mennyiségét (mozgás nélkül égeted a kalóriákat), - minél hidegebb az elfogyasztott víz, annál több kalória ég el, mivel a testednek ilyenkor extra energiát kell felhasználnia ahhoz, hogy a hideg vizet testhőmérsékletűre melegítse,
  • segíti a méreganyagok távozását a szervezetünkből, sőt
  • elengedhetetlen az optimális zsíranyagcseréhez is.

Az életmódprogramodban akkor tudod a legjobban kihasználni a víz támogató hatását, ha étkezések előtt fél órával megiszol 0,5 liter vizet, mely kicsit elterít, ezzel csökkenti az éhségérzeted. A napi 2,5-3 liter vízmennyiségre megemelt vízfogyasztással megelőzheted például nemcsak a túlsúly, de ezzel együtt bizonyos betegségek kialakulását is, és kisebb eséllyel jelentkezik például az anyagcserezavar is.

4. Mozgás

Tudom, hogy nem jó hallani, de ez az igazság: nincsenek csodamódszerek, amelyekkel egészségesen és tartósan lefogyhatnál, anélkül, hogy mozogni kezdenél.

Jó hír, hogy nem kell azonnal maratont futnod: ha eddig nem sportoltál, már napi 30-40 perc könnyed testedzés (pl. jóga, séta, kerékpározás, kocogás, úszás, lépcsőzés, stb.) is nagy változást fog jelenteni, ám ha már rutinosabb vagy, akkor egy ideális zsírégető edzésterv legalább heti 2 kardio edzést és 2 erősítő edzést tartalmaz.

Lényeg: bármennyi mozgás jobb, mint a nem-mozgás! Viszont ha úgy érzed, hogy rendszeresen edzel, mégsem fejlődsz, akkor itt van néhány alapszabály, amit érdemes betartani.

5. Alvás

Az alvás és a fogyás sikerének összefüggéséről már írtam korábban, de itt is ki kell emelni, hogy az ideális testsúly megőrzése és visszaszerzése szempontjából a pihentető alvás legalább olyan fontos, mint a rendszeres mozgás.

Kutatások igazolták, hogy azok, akik legalább napi 8 órát alszanak, és megközelítőleg ugyanabban az időpontban fekszenek le minden nap, sikeresebbek a diétában. Hogy miért?

Mert ha kevesebbet alszol, nő a stresszhormon szinted és az éhségérzeted, csökken a jóllakottság érzése, ráadásul mérséklődik az energiafelhasználás és lassul az anyagcsere! Ezek egyesével is komoly hátráltató tényezők, nem beszélve az együttes hatásukról.

A kipihent emberek napi energiafelhasználása kb. 20%-kal magasabb, mint fáradt társaiknak, akik az alvás elmulasztása miatt nap közben ételek és italok formájában próbálják az éjszakai veszteségeiket pótolni.

További probléma még, hogy a késői lefekvés egyenes út az éjszakai nassoláshoz, azaz minél tovább ébren van valaki, annál nagyobb az esélye, hogy többet eszik.

Javaslom, hogy feküdj le lehetőleg minden este azonos időben, aludj legalább 8 órát, így másnap nemcsak kipihent, hanem egészségesebb és karcsúbb is leszel!


Ha szeretnél a súlyodból veszíteni, megoldást az jelenthet, ha tudatosan változtatsz az életmódodon és a gondolkodásodon a táplálkozást és a mozgást illetően, ha megfelelő időt szánsz a pihenésre, valamint ha pontosan átgondold, milyen étrend-kiegészítőket szeretnél fogyasztani. Soha ne keresd a könnyebb és gyorsabb utat, az ugyanis rendszerint nem működőképes.

A jó diéta sohasem szélsőséges, inkább jól átgondolt, hosszú távon is betartható, és nem káros az egészségünkre.


Lapos hasat, feszes bőrt és egészséges szervezetet szeretnél? Ismerd meg az otthon is kényelmesen elvégezhető Forever Clean 9 életmód programot, a C9 doboz tartalmát, a program elemeit, és ha meghoztad a döntést, csatlakozz mentor programunkhoz és életmódváltó Facebook közösségünkhöz. 

Az étrend-kiegészítők nem helyettesítik a kiegyensúlyozott, vegyes étrendet és az egészséges életmódot. A termékek nem szolgálnak betegségek kezelésére, gyógyítására. A tápanyag összetételre és az egészségre vonatkozó állításokat az EFSA konszolidált listája tartalmazza. Étrended megváltoztatása előtt ha orvosi vagy más egészségügyi kezelés alatt állsz, kérd ki kezelőorvosod véleményét és tanácsát. A Forever F.I.T. program által javasolt étrend követése során fontos a megfelelő mennyiségű (napi min. 2 liter) folyadékbevitel (lehetőleg tiszta víz). A rendszeres mozgás, torna, séta támogatja a súlycsökkenést és a kívánt súly megtartását.